Jak jezdit na sněhu a v břečce


.

Nejhorší podmínky pro řidiče na silnici, jsou ty, při nichž je silnice sice očištěna od hromad nového sněhu, ale chybí na ní inertní posyp, který by narušil celistvost ledové vrstvy. Ta se po projetí mnoha automobilů stává naprosto kluzkou. Při lehkém tání se na jejím povrchu navíc vytvoří tenoučká vrstvička vody, díky níž se silnice stává nejen nesjízdnou, ale přímo neschůdnou. Při jízdě automobilem stačí opravdu malinko, aby se vůz i na rovince nezvladatelně roztočil.
nehoda na sněhu
Pokud jste na silnici sami, je to ještě dobré, hrozí vám maximálně opuštění silnice a žuchnutí do náruče bariéry, co tam zanechala silniční údržba. Pokud jede v protisměru jiný vůz, je čas začít se modlit. Nebo můžeme dělat i něco jiného?
Především je zapotřebí si říci, že důležité je takové situaci předejít. Je nutné se vyvarovat čemukoliv, co by mohlo dát automobilovým pneumatikám důvod, aby se rozloučili i s tou minimální adhezí, která je stále ještě spojuje s vozovkou.
Jinými slovy. Nešlapeme na brzdu, neškubeme volantem, neakcelerujeme tak abychom protáčeli zbytečně kola našeho vozu. No jo, ale co tedy dělat, když se blížíme k zatáčce či jiné překážce? Jak přibrzdit na bezpečnou rychlost?
Necháme to na motoru. Pokud máme manuální převodovku, musíme podřadit na nižší rychlostní stupeň. Nejde to ale udělat tak jako při suché vozovce. Musíme si uvědomit, že díky zimním podmínkám jedeme pomaleji, tedy i na rovné silnici nemám zařazenou pětku, ale tak asi třetí rychlostní stupeň. Čím nižší stupeň je zařazen, tím tvrději jej spojka spíná s koly. Proto nemůže z třetího na druhý podřadit jen pomocí rychlého vymáčknutí spojky. Kola by se „sekla“, a pakliže má většina vozů přední náhon, začala by nás předbíhat záď vozu. Abychom předešli vzniku tohoto smyku, musíme nejdřív přeřadit na dvojku, pak lehce přidat otáčky motoru plynovým pedálem a teprve nyní zvolna pouštět spojku.
autonehoda na sněhu
Také na brzdový pedál při dobrzďovaní šlapeme tak zlehka jak to jen lze. Raději začneme s brzděním ve velké vzdálenosti před překážkou, než abychom vůz poslali do smyku. Totéž platí o opaku. O akceleraci. Je nesmyslné přidávání plynu tak, aby kola vozu ztratila soudržnost k vozovce. Platí zde, že něžnější je rychlejší.
Nejlépe je si zimní návyky vyzkoušet někde na volném parkovišti. Vyzkoušet si jak se vůz chová ve smyku a zad jsme schopni jej z něj vyvést. Na silnici se to pak bude hodit.
 

Jak jezdit na sněhu a v břečce
4.1 (82.22%)9
.